Leuke/ minder leuke dingen en nog maar 3 weken - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Iris Prinsen - WaarBenJij.nu Leuke/ minder leuke dingen en nog maar 3 weken - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Iris Prinsen - WaarBenJij.nu

Leuke/ minder leuke dingen en nog maar 3 weken

Blijf op de hoogte en volg Iris

26 December 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zit je hier dan.. Op 2e Kerstdag aan het zwembad met 35 graden. Ik vind het toch wel raar zo hier met Kerst. Gisteren heb ik samen met 3 anderen in het huis eerst een Kerstontbijt gehad en daarna alleen maar gechilld aan het zwembad. Het Kerstgevoel was er totaal niet haha. 's Avonds hadden we een 3-gangen diner, waarvan ik het voorgerecht heb gemaakt, Jeffrey het hoofdgerecht en Tanja het nagerecht. Toen was het Kerstgevoel er toch nog een beetje, maar vandaag is het compleet weg.

Ondertussen ben ik ook naar Robbeneiland geweest eindelijk, dus dat kan ik van het lijstje afstrepen. Ik had niet verwacht dat Robbeneiland zo'n mooi eiland was. Als eerste hadden we een bustour over het eiland en toen werd er volop over de 'white people' gesproken, wat zij allemaal wel niet gdaan hebben daar etc etc etc.. en wij waren de enige blanken in dat busje, dus ik voelde me op één of andere manier nogal erg aangesproken. Na de bustour gingen we de gevangenis in, iets waar ik me op 'verheugd' had. Pfffffffff... wat een saaie bedoeling was dat. Het enige ding wat ik wilde zien was de cel van Nelson Mandela en die kwam pas aan het einde van de tour helaas. Na die tijd gingen we weer met de boot terug naar Kaapstad, waar ik uiteraard weer lekker op gechilld heb (lees slapen op het dek).

Ook hebben we eindelijk shark cage diven geboekt; dit gaat gebeuren op 2 januari, dus een mooie nieuwjaarsduik lijkt me. Ik zie er wel een beetje tegen op als ik eerlijk moet zijn. Gewoon het idee dat je die dingen nu in levende lijve te zien gaat krijgen... krijg er rillingen van. Maar hoe dan ook; ik wil het doen en het zal ook wel een hoop adrenaline met zich mee brengen haha.

Afgelopen vrijdag ben ik samen met 2 huisgenoten en vriend naar een ghetto (Nyanga) geweest. Eén van mijn huisgenoten heeft daar een opa wonen en ze vroeg of ik mee wilde, omdat ik dat altijd al een keer had willen zien . 's Avond om half 10 zijn we die kant opgegaan.. in het donker dus. oh oh, wat een bedoeling daar.. ik heb mijn ogen uitgekeken. Ze rijden daar als mongolen over de weg, iedereen loopt op straat te dwarrelen en de huizen zijn dozen. Als eerste zijn we naar een illegale plek geweest om drank te kopen en het was aan mij de eer om samen met een huisgenoot daar naar binnen te gaan. ik was een attractie daar; alsof ze nog nooit een blanke hadden gezien daar. de mensen daar zijn echt ontzettend relaxt. Eigenlijk hebben ze niks daar, maar ze vermaken zich er uitermate goed. Na die tijd zijn we naar de opa toe gereden. Hij had in ieder geval geen doos, maar een normaal huisje.. met een BANK EN TV. het was maanden geleden voor mij dat ik op een bank zat tv te kijken,dus het was echt even lekker om het weer te doen. Al met al, het was echt een super ervaring om een ghetto van zo dichtbij te zien.
Na het bezoekje zijn we naar huis gegaan, nog wat gedronken en naar een bar bij ons in de buurt gegaan. helaas liep de leuke avond heel anders af. Een huisgenoot van mij is voor mijn ogen compleet in elkaar geslagen. flessen op z'n hoofd kapot geslagen, trappen (american history x achtig) op gezicht,buik en rug en gestoken. Plassen bloed lagen er op de grond, ik zat er zelf ook onder en hij bleef maar bloeden. Echt verschrikkelijk om te zien; ik dacht dat hij dood was. Gelukkig was de ambulance er snel en hebben we een paar uurtjes in ziekenhuis doorgebracht. Vooral de dag erna was ik nog steeds een beetje geshockeerd .. zag constant die beelden voor me en al het bloed etc. Nu gaat het allemaal weer prima en met mn huisgenoot ook gelukkig. Ik kan in ieder geval wel zeggen dat ik die avond veel heb gemaakt en zal het ook zeker nooit vergeten.

Het einde hier komt ook steeds meer in het zicht.. ik kan het niet geloven dat ik over minder dan 3 weken al vertrek. Ik herinner me nog één van mn eerste blogs hier in Zuid Afrika met de titel : alweer 2 weken in ZA.
Nu is het de andere kant... nog maar +/- 2 weken ín ZA. Ik ga ontzettend veel genieten hier, maar ook vooral goed bakken in de zon. Ik wil namelijk pik zwart terug komen haha.

En dan op z'n Afrikaans: Ek wil julle almal 'n gelukkig en gesond 2013 wense !!!

xx Iris

  • 26 December 2012 - 21:33

    Pappa:

    Hallo lieve meid,

    Bedankt voor je mooie kerstwens in het Z-Afrikaans en vooral de mooie kaart die je ons hebt gestuurd, met een persoonlijke Z-Afrikaanse boodschap! De kerstdagen zitten er hier ook al bijna weer op, groen en erg regenachtig..te hoge temperaturen voor de tijd van het jaar, maar valt in het niet bij de zomer waarin jij nu kerst viert! Ik kan me voorstellen dat het vreemd voelt..ook al blijft de kerstgedachte overal ter wereld wel hetzelfde.
    Gisteren hebben we me elkaar aan het kerstdiner een toost uitgebracht aan allen die ons dierbaar zijn, ook al zijn ze er niet bij of ver bij ons vandaan, zoals jij! We misten je wel aan tafel, hoor! Mama had heerlijk gekookt en het kerstdiner wast top! Fijn, dat opa en oma er samen nog bij konden zijn. Ze hebben beiden genoten en opa benadrukte dit in zijn 'speech'...het waren dankbare woorden voor ons allen en in het bijzonder wat we de laatste tijd voor hen hebben mogen doen, de goede zorgen, juist nu het soms niet zo gemakkelijk meer met ze gaat.
    Dus Iris geniet van de korte tijd die je daar nog te gaan hebt, als je terug kijkt denk je waar is die tijd gebleven. Dus de laatste weken lekker genieten, vooral van de zomer, want als je straks terug bent, duurt het nog lang voordat het hier zover is! Dus lekker bruin terug komen!
    En al gauw het kooi- duiken naar haaien..ik kan me een andere nieuwjaarsduik voorstellen (maar die is hier weer zo koud...brrr). Maar goed je zit nu eenmaal in Z-Afrika en moet deze kans nog even pakken, ook al is het best spannend!!
    Het blijft toch wel een gevaarlijk land, dat Z-Afrika en na de vrijlating van Mandela op Robbeneiland, waar je nu over mee kunt praten, blijkt het allemaal niet zo voorspoedig te zijn..verschillen tussen arm en rijk, beroving, discriminatie met daardoor geweld op straat, waarin je zo terecht komt en mee wordt geconfronteerd! Je houding en optreden vond ik moedig, maar wel riskant..maar wat doe je als je voor je ogen zoiets ziet gebeuren en het is je vriend. Iris, meid, de mooie dingen van het leven heb je daar volop mogen ervaren, maar ook de andere realiteit, die voor altijd in je geheugen staan gegrift! Een stuk levenservaring neem je straks mee terug naar Nederland. Het aftellen is voor jou en voor ons ook begonnen om je straks op 19 januari weer in goede gezondheid te kunnen omhelzen op Schiphol.
    Maar lieve schat..geniet nog van het mooie zomerweer daar en de tijd dat jullie straks nog in Dubai mogen
    'flaneren om je ogen uit te kijken! Vanaf Gramsbergen op deze Tweede Kerstdag heel veel lieve groeten van ons!
    XXX Pappa.


  • 10 Januari 2013 - 01:06

    Pappa:

    Dag 'kleine' grote meid van je vader,

    Schat, je laatste week is aangebroken in Kaapstad! Het is nauwelijks voor te stellen dat je zaterdag over een week al weer op Schiphol staat, terug in het koude Nederland en we je weer in goede gezondheid mogen omhelzen!!! En dan is het voorbij, maar de herinneringen en levenservaringen zullen voor altijd in je geheugen blijven gegrift. Geniet de komende week nog maar goed van het zomerweer en de Z-Afrikaanse leven en daarbij het braaien niet te vergeten natuurlijk!!
    Het afscheid nemen zal nog best moeilijk zijn. Je hebt toch een hele periode met elkaar opgetrokken en met de wetenschap dat je je huisgenoten hoogstwaarschijnlijk nooit weer zult zien...snik, snik!! Maar goed facebook etc. is dan nog gewillig, misschien. En dan de terugreis via Dubai, lekker genieten en ook daar alles goed in je opnemen, want ook deze kans krijg je waarschijnlijk nooit meer??? En al het het pakken en organiseren om je weer reisvaardig te maken voor de terugreis vraagt ook heel wat van je..hopelijk houd je alles in de koffer, althans met het maximum toelaatbaar gewicht en anders maar spullen gewoon achterlaten voor de liefhebber,zogenaamde souvenirs van jou!
    Iris, ik ben via facebook in contact gekomen met een nicht van mij, Jannie Jonker-Jongkind, waarvan wij dachten dat ze nog in Pretoria zou wonen. Het besef dat dat bepaald niet in de buurt van Kaapstad ligt.
    Nu wil het toeval dat tante Dina net voor de kerst ons belde en zij nog niet wist dat jij voor studie in Z-Afrika zat. Ze vertelde dat deze Jannie afgelopen juni nog in Delden op bezoek geweest. Als we van elkaar hadden af geweten, waren we daar ook even op visite gegaan. Wie weet , welke (reis) tips, adviezen etc.
    misschien wel ter sprake zou zijn gekomen. Maar nu hoorde ik dus ook, dat ze niet meer in Pretoria woonde, maar in Stellenbosch!! Warempel dichtbij jou..had ik dit eerder geweten, dan hadden we met elkaar heel wat zaken nog kunnen uitwisselen. Nu is het jammer genoeg tekort dag, maar heb er ook niet eerder aan gedacht om via facebook haar te traceren. Ik heb haar het e.e.a. over jou verteld, maar heb nog geen reactie terug gehoord. Voor hetzelfde geld, reageert ze nog even via facebook naar jou toe.
    Het is niet mijn bedoeling om van beide kanten jullie het gevoel te geven elkaar te ontmoeten, want je kent haar helemaal niet, maar het blijft frappant zo op het eind van jouw studiereis dit nu pas te ontdekken.
    Dus we wachten de reacties wel even af...haar profiel op facebook is: Jansie Jonker en ze is de jongste niet meer, zoals je zult zien, maar ik kan haar gezicht van vroegere jaren er nog wel uithalen. Zo zie je maar weer dat de wereld ook weer klein kan zijn, toch?
    Lieve Iris, we wensen je nog een paar goede en vooral zonnige dagen toe, met nog veel goede momenten samen met je huisgenoten.
    Straks ook met Geoffrey veel plezier toegewenst in Dubai, waar de luxe welig zal tieren!
    Ik denk wel dat je de periode in Kaapstad straks met een goed gevoel kunt afsluiten, ook al zal het best allemaal wel emotioneel zijn! Houd je haaks en op Schiphol zullen we je natuurlijk met open armen ontvangen! (Ook al zal het straks weer wennen voor je zijn, om in het dagelijkse ritme terug te keren)
    Dus bij deze in het Zuid Afrikaan, jawel hoor:

    "ONS IS BAIE BLY DAT JIJ WEER GESOND TUIS IS , LIEUWE MEISSIE!!"

    Lieve schat, namens het thuisfront een goede terugvlucht toegewenst en vooral nog een prettig verblijf in Dubai!! Het is straks weer 'High in the Sky" en 'Home-sweet-home!'

    Veel liesfs van hier,

    Mamma, Pappa en Julian.
    XXX

  • 12 Januari 2013 - 09:51

    Mama:

    Op deze laatste zaterdag en dus jouw laatste weekend in Kaapstad , toch nog even een 'final' woordje op deze site van je mamsie. Vijf maanden van huis was je : zelfstandiger dan ooit , levenservaringen om nooit te vergeten en een stúk wijzer...( haha hoop ik...) Het contact via Skype was vooral hét middel om het gemis van mijn kant wat te kunnen afzwakken; inclusief de ' huis-tuin-en-keuken-ergernisjes' . Maar lieve schat , ik verlang er zo ontzettend naar je weer te knuffelen op je zachte poezen-wangetjes !! Nu is het hier 9.30 uur en exact over 1 week gaan we hier ook om 9.30 uur vertrekken richting Schiphol . Zo'n laatste week duurt, voor mijn gevoel althans, nog langer dan de afgelopen 4 weken sámen..:-) Vannacht is hier een laagje eerste sneeuw gevallen en ik hoop dat er nog een beetje van blijft liggen tot aan je thuis komt. Een grotere overgang naar al die maanden van toch aardig warm weer , kun je je haast niet voorstellen. En net als ik , ben ook jij een 'sneeuw-fan' en dan krijg je ook je eerste sneeuw-bal ( letje..??) in je nek...:-) Let wel : jouw BRUIN- verbrande nek :-(
    Vijf maanden die áchteraf toch nog onverwachts snel voorbij zijn gegaan wanneer ik het vergelijk met de eerste 4 / 5 weken : die krópen voorbij. Soms wist ik ff niet hoe we die 5 maanden nog door moesten worstelen... Nog 1 week en dan ben je weer op het thuis-nest; fijn,gezellig en vertrouwd, maar voor jou én voor ons , hoogstwaarschijnlijk ook weer even wennen. Voor ons allemaal even een 'aanpas-momentje' dus. Lieve schat , we spreken elkaar maandag nog even op Skype en daarna niet meer , vóórdat we op Schiphol verwelkomen , maar toch even langs de officiele weg hier : een hele goede vlucht naar Dubai toegewenst ; verwonder je over álles wat je daar ziet en neem bij het instappen op de vlucht Dubai-Nederland afscheid van de 5 meest prachtigste maanden die je hebt mogen ervaren in je leven tot nu toe.
    En ook voor mij geld : " ONS IS BAIE BLY DAT JY WEER GESOND TUIS IS , LIEUWE MEISSIE !! " Liefs en heel veel dikke knuffels alvast van je Mamsie xxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 435
Totaal aantal bezoekers 7593

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 19 Januari 2013

Stage lopen in Kaapstad

Landen bezocht: